На допомогу вчителю

У 2017/2018 навчальному році вивчення предметів початкової школи буде здійснюватися відповідно до оновлених програм для 1-4 класів та методичних рекомендацій МОН України щодо викладання предметів початкової школи у 2017/2018 навчальному році.
Головна мета програм: реалізація державного стандарту початкової загальної освіти, що передбачає компетентнісний підхід до навчання учнів.
Основна мета початкової загальної освіти: гармонійний розвиток та виховання особистості дитини; збагачення досвіду життєдіяльності школяра на основі  ціннісних орієнтацій, формування ключових і предметних компетентностей та пізнавального інтересу.
Навчальний процес потрібно будувати таким чином, щоб уроки були цікавими та пізнавальними. Учнів потрібно вчити жити разом, працювати разом, шанувати та цінувати один одного. Тому доречним буде використання кооперативного (робота в групах) та перевернутого навчання (конструювання навчальної ситуації, використання активних й інтерактивних методів навчання).
Ефективними у роботі зі школярами будуть також:
1)     інтерактивні методи навчання: «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Ажурна пилка», «Акваріум», фасилітована дискусія тощо;
2) креативні методи навчання (метод придумування, метод «Якби…», метод «мозкового штурму»);
3) когнітивні методи навчання (метод перевтілення, метод змістовного бачення, метод образного бачення, метод досліджень, метод гіпотез);
4) системи знань, що утворені шляхом трансформації методів навчання до рівня форм навчання (метод проектів), які спонукають учнів до активної творчої діяльності, дають змогу підвищити ефективність уроку, а також сприяють вмінню висловлювати власні думки;
5) складання та розв’язування ребусів, кросвордів, проведення інтелектуальних ігор (вікторина, КВК), сюжетно-рольових ігор (інсценізація, пантоміма).
Це дасть можливість навчити учнів вчитися, підтримати їх пізнавальні здібності, стимулювати дослідницькі зацікавлення, стимулювати до пошуку різних шляхів розв’язання проблем як можливостей для нових відкриттів, підвищити впевненість в собі (діти не будуть боятися помилитися), розвивати вміння відстоювати свою позицію, презентувати себе, критично мислити, тобто успішно розвивати ключові, предметні та міжпредметні компетентності, наскрізні вміння, які допоможуть бути успішними в навчанні та житті загалом.
Уроки в початковій школі потрібно проводити в атмосфері довіри, взаємоповаги, творчості.
Реалізації компетентнісного підходу в навчанні молодших школярів сприяють:
1) розширення діапазону організаційних форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії, що мають на меті практичну спрямованість навчання;
2) зміни підходів до підготовки і проведення уроку як основної форми організації навчальної діяльності (встановлення міжпредметних зв’язків, використання міжпредметної тематичної інтеграції);
3) інтеграції шкільного навчання з соціокультурним середовищем.
З метою уникнення перевантаження учнів на зміну урокам, на яких традиційно здебільшого переважає вивчення теоретичного матеріалу, мають прийти компетентнісно орієнтовані, що сприяють цілісному сприйняттю навчального матеріалу, формуванню системного мислення, позитивного емоційного ставлення до пізнання. Одним із ефективніших шляхів їх конструювання з урахуванням окреслених завдань є встановлення міжпредметних зв’язків (окремі короткочасні моменти включення в урок запитань і завдань з матеріалу інших навчальних предметів, що мають допоміжне значення для вивчення теми й сприяють глибшому сприйманню та осмисленню певного поняття).


цікаве у новій українській школі


Педагогічний словник 

Коротко про оцінювання 

Оновлені програми 4 клас

Українські сайти для вчителя початкової школи



Професійна компетентність вчителя початкових класів


Оволодіння педагогічною майстерністю доступно кожному педагогові за умови цілеспрямованої роботи над собою. Воно формується на основі практичного досвіду. Але не будь-який досвід стає джерелом професійної майстерності. Таким джерелом є тільки праця, осмислена з точки зору її суті, цілей і технології діяльності.

Педагогічна майстерність – це сплав особово-ділових якостей і професійної компетентності вчителя.
Продиктований потребами сьогоднішнього дня високий рівень вимог до освіти учнів початкових класів може бути реалізований тільки тоді, коли вчитель початкової школи буде високопрофесійним, компетентним фахівцем у своїй області. Такий фахівець повинен не лише сам мати фундаментальну освітню підготовку і володіти професійними знаннями і уміннями, що відповідають рівню сучасної психолого-педагогічної науки. Він повиненусвідомлювати цілі і значення своєї професійної праці в цілісній системі безперервної освіти, бути професійно мобільним, тобто гнучко реагувати на зміни соціальної ситуації розвитку школярів, опановувати нові психолого-педагогічні вимоги до педагогічного процесу і нові педагогічні технології. Це означає, що сучасний учитель початкових класів – це творчий суб’єкт професійної педагогічної діяльності.

Оцінка професійної діяльності педагога в системі початкової освіти може здійснюватися з позиції різних підходів. 


Виділимо основні:
  •  вимоги до особи вчителя як сучасного фахівця в області освіти; 
  • специфічні вимоги до педагога початкових класів як вчителя і вихователя дітей молодшого шкільного віку; 
  • система педагогічної культури вчителя 
З точки зору першого напряму виділяються дві складові – це компетентність і фундаментальність. Під компетентністю розуміються глибокі професійні знання і загальна ерудиція. Фундаментальність – це глибина знання наукових основ педагогічної діяльності.

Другий напрям, специфічний для початкової школи, включає: 

  • розуміння місця початкового навчання в системі безперервної освіти (не як «школи грамоти», а як першому ступеню системи безперервної освітньої діяльності, супроводжуючої людину усе свідоме життя); 
  • знання специфічних вікових особливостей дітей молодшого шкільного віку (конкретність і образність дитячого мислення; нестійкість уваги, велика рухливість, емоційність і т. д.); 
  • розуміння значущості роботи з сім’єю. (взаємодія професійного педагога з «не фаховими сімейними вихователями» індивідуальне і групове спілкування з батьками). 
Третій напрям - система педагогічної культури вчителя – складається з п’яти компонентів:

1 Емоційний компонент - уміння розуміти емоційний стан і мотиви поведінки дітей. (співпереживанню).
2. Комунікативний компонент – відкритість для спілкування і співпраці з учнями на уроці і в позаурочній діяльності.
3. Конструктивний компонент – організація діяльності дітей і своєї власної діяльності.
4. Інноваційний компонент - потреба в інноваційній діяльності, в оновленні професійного досвіду, педагогічний пошук.
5. Компонент рефлексії – усвідомлення своєї педагогічної діяльності як головної сфери свого особового самовизначення, самооцінка свого професійного розвитку.


Приведена схема наочно показує, що згідно з цим підходом, компетентність займає одне з підпорядкованих місць в загальній системі вимог до професійних характеристик вчителя початкової школи.


КРИТЕРІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ 


Професійна компетентність вчителя – інтеграційна система професійно-значимих особових властивостей, придбаних педагогом як в процесі загальної і спеціальної освіти, так і на основі практичного досвіду, що забезпечують високий рівень професійної педагогічної діяльності. Під високим рівнем професійної педагогічної діяльності розуміється її ефективність, що відповідає рівню сучасної науки і вимогами сьогоднішнього дня.

Теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури дозволив виділити п’ять критеріїв професійної компетентності вчителя початкових класів:

1. Загальнокультурний критерій.

2. Загальнопрофесійний критерій.

3. Комунікативний критерій.

4. Особовий критерій.

5. Критерій саморозвитку і самоосвіти.


1. Загальнокультурний критерій 

Фахівцеві в області освітньої діяльності потрібна хороша загальна освіта, він повинен мати широкі і глибокі знання в різноманітних областях.

Таким чином, виділяють три показники професійної компетентності вчителя за загальнокультурним критерієм:

  • загальний кругозір; 
  • інформованість в області культурних новинок; 
  •  культура мовлення. 
2. Загальнопрофесійний критерій 

Успішне навчання в початковій школі можливо тільки у тому випадку, якщо вчитель повно і глибоко володіє змістом учбових предметів на рівні сучасної науки, а також, якщо цей зміст відібраний вчителем в чіткій відповідності з поставленою метою.

Показниками педагогічної компетентності вчителя за загальнопрофесійним критерієм можна вважати:
  • володіння змістом учбових дисциплін; 
  • володіння сучасними теоріями і технологіями навчання і виховання; 
  •  знання і реальний облік чинників, що забезпечують успішність педагогічної діяльності. 

3. Комунікативний критерій 

Професія вчителя відноситься до групи професій в системі «Людина – людина» (Е. А. Климов), тому центральною складовою педагогічної діяльності є спеціально організоване спілкування. Інтерес до світу дитинства, потреба в спілкуванні з дітьми є необхідною передумовою професійного самовизначення вчителя. Ця потреба часто проявляється в прагненні бути наставником малюків, передавати їм необхідний інтелектуальний і моральний досвід, у бажанні опікати і піклуватися про них. Адже дитина молодшого шкільного віку ще не завжди самостійна і самодостатня. Часто вчитель вимушений виступати в ролі «мами», яка завжди прийде на допомогу в скрутну хвилину, підтримає розгубленого малюка, підкаже, як діяти в тій або іншій ситуації.


4. Особовий критерій 


Якість професійної педагогічної діяльності, як і в будь-якій іншій діяльності, багато в чому визначається тими властивостями, які має фахівець, що виконує її. Для успішної праці педагогові необхідно володіти безліччю різноманітних особових властивостей і якостей. Можна згрупувати професійно значимі якості педагога по трьох підставах.

Три показники професійної компетентності вчителя за особовим критерієм:

  •  професійна спрямованість особи: особова зрілість і відповідальність, професійні ідеали, відданість обраній професії; 
  • наявність специфічних професійних властивостей: організованість, ініціативність, вимогливість, справедливість, гнучкість, інтелектуальна активність, креативність; 
  • наявність специфічних психофізіологічних властивостей: стійкість нервової системи, високий емоційно – вольовий тонус, хороша працездатність і витривалість до психо – емоційних навантаженням. 
5. Критерій саморозвитку і самоосвіти 

Професійний педагогічний потенціал вчителя не може бути сформований одного разу і назавжди.

Професійне вдосконалення в процесі накопичення досвіду практичної діяльності повинне здійснюватися на основі критичного і вимогливого відношення педагога до себе і до своєї роботи. Постійне особове і професійне зростання в ідеалі виступає як невід’ємна риса професіоналізму вчителя.

Показниками професійної компетентності вчителя початкових класів за критерієм саморозвитку і самоосвіти можна вважати:

  • самокритичність, вимогливість до себе; 
  • потреба в оновленні теоретичного і практичного досвіду педагогічної діяльності, схильність до інноваційної діяльності; 
  • дослідницький стиль діяльності 

Представлені критерії оцінки професійної компетентності вчителя початкових класів є одним з можливих підходів до аналізу проблеми педагогічного професіоналізму. Цей підхід не претендує на вичерпну повноту і глибину, але в той же час дозволяє розробляти основи для зручної і доступної діагностики професійної компетентності вчителя з опорою на розроблені показники по кожному з виділених критеріїв. 

Рекомендовані інтернет-ресурси

www.mon.gov.ua

http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/29698/)

(http://mozdocs.kiev.ua/index.php?nav=1&ishideform=1&type_doc=26.)

http://document.ua/pro-zatverdzhennja-kriteriyiv-ocinyuvannja-navchalnih-dosjag-doc55850.html
(http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1121-2009-%EF)


Методичні веб-сайти для вчителів початкової школи


· Презентації для учнів початкових класів http://educat.at.ua

· ВЕБ-сторінка журналу "Початкова школа" http://www.pochatkova-shkola.net

· Центр навчально-методичної літератури http://cnml.com.ua/index.php?cat=38

· Початкова школа. Вчитель -вчителю.Вчитель - учню. Вчитель -батькам. Поради шкільного психолога http://teacher.at.ua/

· Архив журнала "Начальная школа плюс до и после" http://www.school2100.ru/izdaniya/magazine/archive/

· Журнал "Начальная школа" http://www.n-shkola.ru/

· Освітній сайт для сучасних педагогів http://konserg.ucoz.ua/

· Розробки уроків – http://lib.sowa.com.ua

· Розвиваючі творчі ігри для молодших школярів - http://www.cl.ru/education/lib/data/r00122.htm

· сценарії свят - http://www.library.kherson.ua/activities/lib_net_activities.htm

· методична скарбничка початкової школи (розробки свят, уроків та ін.) - http://brozer.narod.ru

Комментариев нет:

Отправить комментарий